Veelgestelde vragen

De vragen die we van onze burgerhulpverleners krijgen, beantwoorden wij natuurlijk graag. Sommige vragen krijgen we vaker gesteld. Die vragen leven misschien wel bij meer burgerhulpverleners. Daarom vind je hieronder veelgestelde vragen. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Lees meer

AED-beheerder

Ik denk eraan om AED-beheerder te worden voor Stan, wat wordt er dan van mij verwacht?

Kijk regelmatig even bij de AED en de kast of alles nog naar behoren werkt. Doe dit liefst eens per maand. Ook vragen wij je om de kast een beetje netjes te houden, dus bij de maandelijkse controle even een doekje erover en andere rommel opruimen.

Wordt de AED die je onder je hoede hebt bij een alarmering genoemd, dan krijg je een sms-bericht met het verzoek te controleren of de AED daadwerkelijk is gebruikt. Is dat het geval, dan vragen wij je dit te melden bij de eigenaar of bij ons. Als een AED is ingezet, worden de kosten vaak vergoed. Kijk hier voor meer informatie over AED declaratie.

Is elke AED aan te melden bij Stan?

Helaas niet. Zo kun je particuliere AED’s die binnenshuis of in een auto liggen, niet aanmelden. Een aangemelde AED moet met zekerheid op het opgegeven adres aanwezig zijn als er een melding binnenkomt.

Wie een AED in huis of auto heeft, kan wel zichzelf aanmelden als burgerhulpverlener en de eigen AED bij oproepen meenemen. En natuurlijk is het mogelijk om je eigen AED thuis in een buitenkast te hangen, zodat deze wel altijd beschikbaar is.

De app of sms stuurt mij naar een AED op behoorlijke afstand, terwijl dichterbij ook een AED hangt. Klopt dat wel?

Ja hoor, dat klopt. De dichtstbijzijnde burgerhulpverleners worden automatisch rechtstreeks naar de reanimatie gestuurd. De overige burgerhulpverleners worden eerst langs diverse aangemelde AED’s in de omgeving gestuurd.

Er worden voor de zekerheid altijd burgerhulpverleners langs meerdere AED’s gestuurd. Want met één AED kan natuurlijk een keer iets aan de hand zijn. De AED die het eerst ter plaatse is, kan gebruikt worden om de reanimatie te ondersteunen.

Waar kan ik de AED-locaties vinden in mijn omgeving?

Je kunt de aangemelde AED’s in jouw buurt zien als je inlogt via Mijn HartslagNu. Vervolgens kun je links in het menu klikken op 'mijn omgeving'. Ook kun je via de HartslagNu app de AED’s in jouw buurt vinden, door links in het menu te klikken op 'AED’s in de buurt'.

Hoe weet ik of een AED is ingezet?

Als de AED die je beheert bij een reanimatiemelding is opgeroepen, ontvang je van HartslagNu een sms-bericht met het verzoek te controleren of de AED daadwerkelijk is gebruikt en of je de AED tijdelijk wilt deactiveren totdat de AED weer ingezet kan worden.

Wanneer is de AED inzetbaar?

Je kunt zelf de beschikbaarheid van de AED instellen. Zo kun je bijvoorbeeld de openingstijden van het gebouw aanhouden als de AED binnenhangt. Als hij buiten geplaatst is (in een buitenkast) is het zelfs mogelijk om hem 24/7 in te zetten. In beide gevallen kun je de AED natuurlijk ook in je eigen organisatie gebruiken wanneer dit nodig is.

Hoe komen burgerhulpverleners aan de AED bij een oproep?

Vrijwilligers ontvangen in de reanimatieoproep de specifieke locatie van de AED (bijv. bij de receptie). Daar melden zij zich en ontvangen ze de AED van een medewerker om vervolgens snel naar het incident te gaan.

Wie betaalt de kosten van de AED?

De kosten voor het vervangen van elektroden of een batterij had  je al. Per 1 januari 2018 heeft de minister van VWS budget ter beschikking gesteld om de verbruikskosten van een AED (Automatische Externe Defibrillator) na een reanimatie te vergoeden. Hierdoor krijg je als AED-beheerder de kosten die gemaakt zijn bij inzet van jouw AED vergoed. Meer informatie hierover vind je op de pagina AED Declaratie.

 

Ontvang ik ook reanimatiemeldingen?

Enkel als je je scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. We zien je rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat we de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruiken. 

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED vragen we je om je aan te melden als AED-beheerder. Als AED-beheerder word je namelijk op de hoogte gehouden als de AED is ingezet of als de elektroden/batterij verlopen zijn. Hiervoor hebben we enkele persoonsgegevens van jou nodig. Is jouw AED ingezet? Dan ontvang je een sms en e-mail met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Alarmering

Wat is een pager?

Een pager is een pieper waarmee de brandweerkorpsen worden gealarmeerd door de meldkamer. Enkel brandweerpersoneel kan door middel van de pager worden gealarmeerd.

Ik word naar een AED op behoorlijke afstand gestuurd, terwijl dichterbij ook een AED hangt. Klopt dat wel?

Dit kan kloppen. HartslagNu roept altijd meerdere burgerhulpverleners op, waarvan de dichtstbijzijnde burgerhulpverleners rechtstreeks naar de reanimatie worden gestuurd. De andere burgerhulpverleners worden gevraagd eerst aangemelde AED’s in de omgeving op te halen. We roepen altijd meerdere AED's op, omdat het altijd mogelijk is dat er eentje niet werkt. Het kan zijn dat een andere burgerhulpverlener de AED die het dichtst bij jou hangt al heeft moeten ophalen. De AED die als eerste ter plaatse is, wordt gebruikt.

Kan ik op meerdere adressen gealarmeerd worden?

Je kunt in je profiel twee adressen invullen waarop je via sms gealarmeerd kan worden. Wil je op meerdere adressen gealarmeerd worden? Dan kun je de app downloaden, deze alarmeert op basis van GPS-locatie. Download de app in de Apple App Store of Google Playstore. Bij een reanimatiemelding in jouw directe omgeving is, krijg je dan de reanimatiemelding op basis van je GPS-locatie.

Hoor ik een reanimatiemelding ook als het geluid van mijn telefoon uit staat?

Nee, de burgerhulpalarmering kan de geluidsinstellingen van jouw telefoon niet overrulen.

Wat doe ik met de AED nadat hij is ingezet?

Als je bij een reanimatiemelding ook een AED hebt opgehaald, breng je deze netjes terug waar je deze hebt opgehaald. Indien nodig stop je de AED in de buitenkast. De kast sluit je meestal op dezelfde wijze (evt. met pincode) als dat je hem geopend hebt. De AED-beheerder krijgt bij de alarmering van de AED ook een e-mail dat de AED mogelijk is ingezet en zal de AED controleren en weer gereedmaken.

Wat moet ik doen als ik de sirene van de ambulance hoor terwijl ik een reanimatieoproep heb gehad?

Ga zo mogelijk altijd naar de reanimatie. Soms ben je er toch net even eerder dan de ambulance. En echt elke seconde telt, de overlevingskans neemt met de seconde af. En de kans op blijvende schade bij overlevenden neemt juist met de seconde toe.

Is de eerste ambulance al gearriveerd, dan kun je de verpleegkundigen soms zeer van dienst zijn met hand- en spandiensten. Mocht jouw hulp uiteindelijk niet nodig zijn, dan zullen de hulpdiensten dit ook aangeven. Mocht je hulp niet nodig zijn, dan geven de aanwezige hulpverleners dit duidelijk aan.

Soms is pas later duidelijk dat het om een reanimatie gaat, bijvoorbeeld als de eerste ambulance al ter plaatse is. In afwachting van de tweede ambulance kan hulp van burgerhulpverleners dan erg welkom zijn.

Hoe kan het dat burgerhulpverleners soms later dan de ambulance aankomen bij een reanimatie of AED-hulpverlening?

Soms is er bij een melding bij de alarmcentrale niet meteen duidelijk dat er sprake is van een hartstilstand. Burgerhulpverlening wordt alleen gestuurd als er een ambulance gestuurd wordt voor (assistentie) reanimatie.

Het kan dus zijn dat de melding tijdens de rit naar het incident, of bij het incident, omgezet wordt in een reanimatie. Dan wordt er een tweede ambulance voor assistentie reanimatie gestuurd. Op dat moment worden ook burgerhulpverleners opgeroepen om hulp te verlenen.

De eerste ambulance kan ondertussen al (bijna) bij het incident zijn, waardoor je misschien denkt dat je hulp niet meer nodig is. Soms is die hulp toch gewenst, ook al hoor de sirene al of zie de al een ambulance staan. Als de eerste ambulance gearriveerd is, kun je die ambulanceverpleegkundigen soms zeer van dienst zijn met hand- en spandiensten. Mocht je hulp niet nodig zijn, dan geven de aanwezige hulpverleners dit duidelijk aan.

Wat moet je doen als je als burgerhulpverlener een melding krijgt van een reanimatie bij een ziekenhuis of zorginstelling?

Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat de patiënt alle nodige hulp al krijgt? Dan vragen we je om gelijk weer te vertrekken.

Ik ging met mijn auto naar een oproep, maar hoorde later dat lopen of fietsen de voorkeur heeft. Klopt dat?

Ja, het kan zijn dat het adres van de reanimatie slecht per auto te bereiken is en parkeren te veel tijd gaat kosten. Ook dient de auto niet in de weg te staan voor de professionele hulpdiensten die ter plaatse komen. Te voet of op de fiets is dan de veiligste en snelste manier van verplaatsen. En ben je toch onverhoopt een keer met de auto, houd je dan altijd aan de verkeersregels.

Ik kan het adres niet vinden of de AED-kast niet open krijgen. Mag ik dan 112 bellen?

Dat is niet wenselijk. De medewerkers van de alarmcentrales hebben het altijd druk en moeten zoveel mogelijk beschikbaar blijven voor alarmmeldingen. Bovendien hebben de medewerkers van de 112-meldkamer niet de mogelijkheid om je de weg te wijzen. Ook kennen zij de pincode van de AED-kast niet.

Als je de AED-kst niet open krijgt, ga dan zonder AED direct door naar het slachtoffer. Er worden namelijk altijd twee AED's opgeroepen (indien beschikbaar).

Algemeen

Waar kan ik de AED-locaties vinden in mijn omgeving?

Je kunt de aangemelde AED’s in jouw buurt zien als je inlogt via Mijn HartslagNu. Vervolgens kun je links in het menu klikken op 'mijn omgeving'. Ook kun je via de HartslagNu app de AED’s in jouw buurt vinden, door links in het menu te klikken op 'AED’s in de buurt'.

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering. Mocht er dus iets gebeuren, dan ben je verzekerd.

Wat is HartslagNu?

HartslagNu is een landelijk platform waar mensen geregistreerd staan, die kunnen en willen reanimeren wanneer dit nodig is. Heb je je via Stan aangemeld voor reanimaties? Dan word je dus opgeroepen door HartslagNu bij een reanimatiemelding. De oproep om te gaan reanimeren vindt automatisch per sms of app plaats en ontvang je van HartslagNu. HartslagNu heeft als wens om in heel Nederland een 6-minutenzone te realiseren. Het platform is ontstaan vanuit een samenwerking met HartslagNu, HartveiligWonen, de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR en Ambulancezorg Nederland.

Wat is Stan?

Stan beweegt mensen elkaar te helpen. Zeker als het gaat om een hartstilstand. Daarom doen wij alles eraan om zoveel mogelijk burgerhulpverleners en AED’s aangesloten te hebben die ingezet kunnen worden (totdat de ambulance er is) bij het alarmeringssyteem HartslagNu. Zo zorgen wij ervoor dat de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand worden verhoogd.

Naast dat we ons inzetten bij reanimaties, heeft Stan ook een eigen alarmeringssysteem voor andere incidenten (denk aan calamiteiten op de werkvloer of inzet van (semi-)professionele hulpverlening bij grootschalige calamiteiten).

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Als je hier klikt, kom je er direct.

Hoe kan ik mij uitschrijven?

Je kunt zowel in de HartslagNu app als in je profiel op Mijn HartslagNu jezelf uitschrijven.

HartslagNu App

Wat voor een route krijg ik via de app?

Dat hangt af van je vervoermiddel. Je kunt aangeven of je bijvoorbeeld lopend, op de fiets of met de auto naar het incident gaat. De route wijst je voor elk vervoermiddel de snelste weg naar het incident. Het beste is om lopend of met de fiets te gaan, omdat je met een auto de hulpdiensten in de weg kan staan. Ben je in de auto terwijl je de oproep hebt? Dan mag je wel met de auto.

Waarom herkent de app mijn locatie niet?

Deze melding houdt in dat de locatie langer dan 48 uur niet bepaald kon worden. Dit kan komen doordat je je 48 uur of langer op dezelfde locatie bevindt. Om via de app gealarmeerd te worden is het namelijk nodig om af en toe je locatie te verversen. Dit kun je doen door de app te openen en in te loggen. De locatie wordt dan opnieuw bepaald. Om je locatie te kunnen bepalen, is het nodig dat je de app op de achtergrond actief hebt draaien. Bekijk hier hoe je dit doet.

Ik krijg de melding 'Je locatie kan niet worden bepaald'

Om burgerhulpverleners te kunnen alarmeren, moet de app op de achtergrond open staan. Als je deze 'wegveegt', kunnen we jou niet alarmeren. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat je toestel zich 48 uur op dezelfde locatie bevindt. Als je de app opnieuw opent, wordt de locatie ververst en werkt de app gewoon weer. Voor de Samsung-gebruikers is het van belang dat de app-optimalisatie uitstaat, deze kun je uitzetten in de instellingen van het toestel. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de geluidsinstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen (van Android) is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app HartslagNu prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek HartslagNu > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de meldingsstijl hebt staan op Meldingen (i.p.v. Stroken of Geen). Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toestel via:

- ga naar de (algemene) instellingen van je telefoon en klik op Berichtgeving
- scroll naar beneden en klik op de HartslagNu app
- zorg ervoor dat je bij meldingen ‘Blijvend’ selecteert
- veeg de HartslagNu app niet weg via de Home button! Zorg ervoor dat je app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden. Bekijk hier hoe je dit doet.

Hoe stel ik de app goed in?

Stel je app als volgt in om gealarmeerd te kunnen worden:

- vul je profiel volledig in
- zet de GPS-functie van je telefoon aan
- laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen (lees hier hoe je dit doet)
- even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Ik ontvang geen melding via de app (Android)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Zorg ervoor dat je de app op de achtergrond open hebt, zodat wij jou kunnen alarmeren. Als je gebruik maakt van een Samsung-toestel is het van belang dat je de app-optimalisatie uitzet, want deze sluit onze app volledig af. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Na een oproep

Wat doe ik als professionals de reanimatie hebben overgenomen?

Dan zit je werk erop. Wij vragen je om dan gelijk te vertrekken. Blijf niet langer dan nodig op het reanimatieadres.

Het is heel goed mogelijk dat je nog even wilt praten of stoom afblazen als je net hebt gereanimeerd. Vaak zijn er in de nabijheid wel agenten of andere professionele hulpverleners die je even kunt aanspreken.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Ja! Via HartslagNu is 24 uur per dag, 7 dagen per week nazorg beschikbaar. Sommige burgerhulpverleners willen namelijk niet direct nazorg, maar besluiten later alsnog hiervoor te kiezen. Bijvoorbeeld als zij worstelen met schuldgevoelens. Dat kan, dat mag, dat is heel normaal. Wil je dat, dan staan wij voor je klaar.

Na elke reanimatie ontvangen alle betrokken burgerhulpverleners van ons altijd een vragenlijst. Naar aanleiding van jouw antwoorden nemen wij zo nodig telefonisch contact op. Het is ook mogelijk om voor nazorg contact op te nemen met je eigen huisarts.

Krijg ik gelijk na de reanimatie nazorg?

Een reanimatie kan bij jou als burgerhulpverlener heel wat emoties losmaken. In overleg met de tweede ambulance of aanwezige huisarts kun je gelijk professionele hulp of nazorg krijgen. Zo is het mogelijk om direct Slachtofferhulp Nederland te laten komen voor een luisterend oor en praktische of emotionele steun. Na een oproep krijg je vanuit HartslagNu altijd het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Hierin is ook een vraag opgenomen of je behoefte hebt aan nazorg.

Word ik op de hoogte gehouden van de toestand van het slachtoffer?

Stan of HartslagNu mag geen privacygegevens delen van slachtoffers. De uitkomst van een reanimatie krijg je helaas dus niet te horen. Weet wel dat jouw inzet als waardevol wordt gezien!

Training & Certificaten

Ik krijg een melding dat mijn certificaat verloopt, terwijl ik de herhalingstraining wél succesvol heb gevolgd. Hoe kan dat?

Je dient de datum van jouw training zelf aan te passen in je profiel. Wij krijgen dit niet automatisch door van de opleiders. Mogelijk ben je dus wel op herhaling geweest, maar heb je de datum in jouw account van de laatste training niet bijgewerkt. Dit doe je als volgt:

- Log in op www.mijnhartslagnu.nl
- Ga naar mijn profiel
- Klik in het blok Certificaat op het potlood (rechtsboven)
- Pas de datum aan tot wanneer de training geldig is
- Klik op 'Opslaan en ga naar het profiel'

Je gegevens zijn nu geüpdatet en je scholing is weer geldig.

Wordt een reanimatiecursus vergoed?

Veel zorgverzekeraars geven een vergoeding voor deze cursus. Een reanimatiecursus valt onder preventieve zorg. Hoe meer mensen in de samenleving deze kennis over reanimeren in huis hebben, hoe veiliger de samenleving is! Kijk daarom eens op de website van jouw zorgverzekeraar of deze wordt vergoed!