Veelgestelde vragen

De vragen die we van onze burgerhulpverleners krijgen, beantwoorden wij natuurlijk graag. Sommige vragen krijgen we vaker gesteld. Die vragen leven misschien wel bij meer burgerhulpverleners. Daarom vind je hieronder veelgestelde vragen. Kun je het antwoord op jouw vraag niet vinden? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen!

Lees meer

AED-beheerder

Waar kan ik de AED-locaties vinden in mijn omgeving?

Je kunt de aangemelde AED’s in jouw buurt zien als je inlogt via Mijn HartslagNu. Vervolgens kun je links in het menu klikken op 'mijn omgeving'. Ook kun je via de HartslagNu app de AED’s in jouw buurt vinden, door links in het menu te klikken op 'AED’s in de buurt'.

Hoe weet ik of een AED is ingezet?

Als de AED die je beheert bij een reanimatiemelding is opgeroepen, ontvang je van HartslagNu een sms-bericht met het verzoek te controleren of de AED daadwerkelijk is gebruikt en of je de AED tijdelijk wilt deactiveren totdat de AED weer ingezet kan worden.

Wanneer is de AED inzetbaar?

Je kunt zelf de beschikbaarheid van de AED instellen. Zo kun je bijvoorbeeld de openingstijden van het gebouw aanhouden als de AED binnenhangt. Als hij buiten geplaatst is (in een buitenkast) is het zelfs mogelijk om hem 24/7 in te zetten. In beide gevallen kun je de AED natuurlijk ook in je eigen organisatie gebruiken wanneer dit nodig is.

Hoe komen burgerhulpverleners aan de AED bij een oproep?

Vrijwilligers ontvangen in de reanimatieoproep de specifieke locatie van de AED (bijv. bij de receptie). Daar melden zij zich en ontvangen ze de AED van een medewerker om vervolgens snel naar het incident te gaan.

Wie betaalt de kosten van de AED?

De kosten voor het vervangen van elektroden of een batterij had  je al. Per 1 januari 2018 heeft de minister van VWS budget ter beschikking gesteld om de verbruikskosten van een AED (Automatische Externe Defibrillator) na een reanimatie te vergoeden. Hierdoor krijg je als AED-beheerder de kosten die gemaakt zijn bij inzet van jouw AED vergoed. Meer informatie hierover vind je op de pagina AED Declaratie.

 

Ontvang ik ook reanimatiemeldingen?

Enkel als je je scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Je bent uiteraard niet verplicht om dit in te vullen. We zien je rol als AED-beheerder ook als vrijwillig, vandaar dat we de term ‘vrijwilliger’ ook voor jou gebruiken. 

Waarom moet ik mijn persoonsgegevens invullen bij het registreren van een nieuwe AED?

Bij het registeren van een AED vragen we je om je aan te melden als AED-beheerder. Als AED-beheerder word je namelijk op de hoogte gehouden als de AED is ingezet of als de elektroden/batterij verlopen zijn. Hiervoor hebben we enkele persoonsgegevens van jou nodig. Is jouw AED ingezet? Dan ontvang je een sms en e-mail met de vraag of je de AED wilt controleren. Je kunt de AED controleren en indien nodig in orde stellen.

Word ik ook opgeroepen voor reanimatieoproepen?

Enkel als je ook scholingsgegevens invult, kun je reanimatiemeldingen in jouw buurt ontvangen. Uiteraard ben je niet verplicht om dit in te vullen.

Ik denk eraan om AED-beheerder te worden voor Stan, wat wordt er dan van mij verwacht?

Kijk regelmatig even bij de AED en de kast of alles nog naar behoren werkt. Doe dit liefst eens per maand. Ook vragen wij je om de kast een beetje netjes te houden, dus bij de maandelijkse controle even een doekje erover en andere rommel opruimen.

Wordt de AED die je onder je hoede hebt bij een alarmering genoemd, dan krijg je een sms-bericht met het verzoek te controleren of de AED daadwerkelijk is gebruikt. Is dat het geval, dan vragen wij je dit te melden bij de eigenaar of bij ons. Als een AED is ingezet, worden de kosten vaak vergoed. Kijk hier voor meer informatie over AED declaratie.

Is elke AED aan te melden bij Stan?

Helaas niet. Zo kun je particuliere AED’s die binnenshuis of in een auto liggen, niet aanmelden. Een aangemelde AED moet met zekerheid op het opgegeven adres aanwezig zijn als er een melding binnenkomt.

Wie een AED in huis of auto heeft, kan wel zichzelf aanmelden als burgerhulpverlener en de eigen AED bij oproepen meenemen. En natuurlijk is het mogelijk om je eigen AED thuis in een buitenkast te hangen, zodat deze wel altijd beschikbaar is.

Alarmering

Wat moet je doen als je als burgerhulpverlener een melding krijgt van een reanimatie bij een ziekenhuis of zorginstelling?

Behandel zo’n oproep als alle andere. Er kan bijvoorbeeld onvoldoende (gekwalificeerd) personeel aanwezig zijn. Dan is extra ondersteuning noodzakelijk. Of een incident kan op het buitenterrein hebben plaatsgevonden, terwijl de zorgmedewerkers niet bij hun patiënten weg kunnen. Blijkt ter plaatse dat jouw hulp niet nodig is omdat de patiënt alle nodige hulp al krijgt? Dan vragen we je om gelijk weer te vertrekken.

Ik ging met mijn auto naar een oproep, maar hoorde later dat lopen of fietsen de voorkeur heeft. Klopt dat?

Ja, het kan zijn dat het adres van de reanimatie slecht per auto te bereiken is en parkeren te veel tijd gaat kosten. Ook dient de auto niet in de weg te staan voor de professionele hulpdiensten die ter plaatse komen. Te voet of op de fiets is dan de veiligste en snelste manier van verplaatsen. En ben je toch onverhoopt een keer met de auto, houd je dan altijd aan de verkeersregels.

Ik kan het adres niet vinden of de AED-kast niet open krijgen. Mag ik dan 112 bellen?

Dat is niet wenselijk. De medewerkers van de alarmcentrales hebben het altijd druk en moeten zoveel mogelijk beschikbaar blijven voor alarmmeldingen. Bovendien hebben de medewerkers van de 112-meldkamer niet de mogelijkheid om je de weg te wijzen. Ook kennen zij de pincode van de AED-kast niet.

Als je de AED-kst niet open krijgt, ga dan zonder AED direct door naar het slachtoffer. Er worden namelijk altijd twee AED's opgeroepen (indien beschikbaar).

Wat moet ik doen als ik tijdelijk niet beschikbaar ben, bijvoorbeeld vanwege vakantie?

Wanneer je tijdelijk niet beschikbaar bent, kun je de “niet-storen” knop aan zetten. Dit kun je doen via de HartslagNu app of door in te loggen op Mijn HartslagNu. Als je weer beschikbaar bent, kun je zelf gemakkelijk de knop weer uitzetten.

Waarom moet ik bij een oproep reageren als ik er heen ga?

HartslagNu houdt er rekening mee dat niet iedereen kan en stuurt dus voldoende burgerhulpverleners een oproep. Als voldoende burgerhulpverleners de oproep hebben geaccepteerd, krijgen de overige burgerhulpverleners een annuleermelding. Zo wordt voorkomen dat er te veel burgerhulpverleners op het reanimatieadres komen. Ten tweede kunnen wij dankzij de reacties zien wie er aanwezig waren. Dat maakt het voor ons mogelijk om de aanwezige hulpverleners te benaderen voor eventuele nazorg.

Ik krijg een oproep om te gaan reanimeren, maar ter plaatse geeft de familie aan dit niet te willen. Wat moet ik doen?

Burgerhulpverleners van Stan mogen altijd reanimeren. Wij adviseren om familieleden met vragen en opmerkingen door te verwijzen naar de professionele hulpverleners.

Als burgerhulpverlener hoef je hier voorafgaand aan een reanimatie echter niet naar op zoek te gaan, dat zou te veel tijd kosten. Besluiten om een reanimatiepoging te staken op grond van zo’n wilsverklaring worden genomen door professionele hulpverleners.

Hoe zit het met een niet-reanimeren verklaring?

Mensen die niet gereanimeerd willen worden, kunnen een niet-reanimeren verklaring opstellen. Dat mag in elke gewenste vorm. Gangbaar is een verklaring op papier of een niet-reanimerenpenning van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE), aan een halsketting. Maar ook andere vormen moeten gerespecteerd worden, zoals een tatoeage met deze boodschap. Als familie van het slachtoffer dit aangeeft bij aankomst, mag je ook stoppen met reanimeren.

Ben ik verplicht om te reageren op een oproep?

Allereerst: bij elke oproep die je krijgt bepaal je zelf of je gaat. Je bent nooit verplicht om naar het slachtoffer te gaan. HartslagNu houdt er rekening mee dat niet iedereen kan en stuurt dus voldoende burgerhulpverleners een oproep. Wel is het fijn als je aangeeft als je de oproep accepteert. Zo kunnen we bij voldoende burgerhulpverleners de overige burgerhulpverleners een annuleermelding sturen. Als je de oproep niet op tijd ziet of te ver weg bent van het slachtoffer, voel je dan niet schuldig, want het is ontzettend waardevol dat je burgerhulpverlener bent!

 

Ik hoor de sms niet. Wat kan ik daaraan doen?

Misschien is de standaard ringtone van je telefoon te zacht. Of valt de ringtone je simpelweg niet meer op. HartslagNu stuurt de alarmoproepen via het telefoonnummer: 0642500512. Sla dit nummer met een opvallende ringtone op. Alsnog is het van belang dat je het geluid van je telefoon aan hebt staan, we mogen de geluidsinstellingen van je telefoon niet overrulen.

Waarom krijg ik geen sms?

Soms komt een sms alert niet of veel te laat aan. Voor de alarmering zijn wij afhankelijk van het mobiele netwerk. Bijvoorbeeld door slechte dekking of een storing in het sms-netwerk kan het voorkomen dat sms-berichten niet (goed) ontvangen worden.

Algemeen

Wat is Stan?

Stan beweegt mensen elkaar te helpen. Zeker als het gaat om een hartstilstand. Daarom doen wij alles eraan om zoveel mogelijk burgerhulpverleners en AED’s aangesloten te hebben die ingezet kunnen worden (totdat de ambulance er is) bij het alarmeringssyteem HartslagNu. Zo zorgen wij ervoor dat de overlevingskansen van mensen met een hartstilstand worden verhoogd.

Naast dat we ons inzetten bij reanimaties, heeft Stan ook een eigen alarmeringssysteem voor andere incidenten (denk aan calamiteiten op de werkvloer of inzet van (semi-)professionele hulpverlening bij grootschalige calamiteiten).

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Bij het inlogscherm naar Mijn HartslagNu klik je op ‘wachtwoord vergeten’. Je kunt dan een nieuw wachtwoord aanmaken. Als je hier klikt, kom je er direct.

Hoe kan ik mij uitschrijven?

Je kunt zowel in de HartslagNu app als in je profiel op Mijn HartslagNu jezelf uitschrijven.

Waar kan ik de AED-locaties vinden in mijn omgeving?

Je kunt de aangemelde AED’s in jouw buurt zien als je inlogt via Mijn HartslagNu. Vervolgens kun je links in het menu klikken op 'mijn omgeving'. Ook kun je via de HartslagNu app de AED’s in jouw buurt vinden, door links in het menu te klikken op 'AED’s in de buurt'.

Ben ik als burgerhulpverlener verzekerd?

Als burgerhulpverlener ben je verzekerd via de gemeentelijke collectieve vrijwilligersverzekering. Mocht er dus iets gebeuren, dan ben je verzekerd.

Wat is HartslagNu?

HartslagNu is een landelijk platform waar mensen geregistreerd staan, die kunnen en willen reanimeren wanneer dit nodig is. Heb je je via Stan aangemeld voor reanimaties? Dan word je dus opgeroepen door HartslagNu bij een reanimatiemelding. De oproep om te gaan reanimeren vindt automatisch per sms of app plaats en ontvang je van HartslagNu. HartslagNu heeft als wens om in heel Nederland een 6-minutenzone te realiseren. Het platform is ontstaan vanuit een samenwerking met HartslagNu, HartveiligWonen, de Hartstichting, het Rode Kruis, GGD GHOR en Ambulancezorg Nederland.

HartslagNu App

Ik ontvang de melding zonder geluid

Helaas mogen we de geluidsinstellingen van jouw toestel niet overrulen, zoals het volume. Bij veel toestellen (van Android) is het mogelijk om in de instellingen van de telefoon bij “apps/applicatiebeheer” de app HartslagNu prioriteit te geven bij de meldingen. Je kunt dit doen via: instellingen > applicatiebeheer (of apps) > Zoek HartslagNu > meldingen > prioriteit aanvinken. We adviseren je om dit aan te passen of om anders het geluid aan te zetten van het toestel.

Ik ontvang geen melding via de app (Apple)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Daarnaast is het van belang dat je de meldingsstijl hebt staan op Meldingen (i.p.v. Stroken of Geen). Dit kun je aanpassen in de instellingen van het toestel via:

- ga naar de (algemene) instellingen van je telefoon en klik op Berichtgeving
- scroll naar beneden en klik op de HartslagNu app
- zorg ervoor dat je bij meldingen ‘Blijvend’ selecteert
- veeg de HartslagNu app niet weg via de Home button! Zorg ervoor dat je app op de achtergrond draait om opgeroepen te worden. Bekijk hier hoe je dit doet.

Hoe stel ik de app goed in?

Stel je app als volgt in om gealarmeerd te kunnen worden:

- vul je profiel volledig in
- zet de GPS-functie van je telefoon aan
- laat de app op de achtergrond draaien om pushmeldingen te ontvangen (lees hier hoe je dit doet)
- even niet beschikbaar voor oproepen? Zet de ‘Niet Storen’ knop Aan!

Ik ontvang geen melding via de app (Android)

Je ontvangt de meldingen binnen een straal van 750 meter hemelsbreed op basis van je GPS-locatie. Zorg ervoor dat je de app op de achtergrond open hebt, zodat wij jou kunnen alarmeren. Als je gebruik maakt van een Samsung-toestel is het van belang dat je de app-optimalisatie uitzet, want deze sluit onze app volledig af. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Wat voor een route krijg ik via de app?

Dat hangt af van je vervoermiddel. Je kunt aangeven of je bijvoorbeeld lopend, op de fiets of met de auto naar het incident gaat. De route wijst je voor elk vervoermiddel de snelste weg naar het incident. Het beste is om lopend of met de fiets te gaan, omdat je met een auto de hulpdiensten in de weg kan staan. Ben je in de auto terwijl je de oproep hebt? Dan mag je wel met de auto.

Waarom herkent de app mijn locatie niet?

Deze melding houdt in dat de locatie langer dan 48 uur niet bepaald kon worden. Dit kan komen doordat je je 48 uur of langer op dezelfde locatie bevindt. Om via de app gealarmeerd te worden is het namelijk nodig om af en toe je locatie te verversen. Dit kun je doen door de app te openen en in te loggen. De locatie wordt dan opnieuw bepaald. Om je locatie te kunnen bepalen, is het nodig dat je de app op de achtergrond actief hebt draaien. Bekijk hier hoe je dit doet.

Ik krijg de melding 'Je locatie kan niet worden bepaald'

Om burgerhulpverleners te kunnen alarmeren, moet de app op de achtergrond open staan. Als je deze 'wegveegt', kunnen we jou niet alarmeren. Als dit niet het geval is, kan het zijn dat je toestel zich 48 uur op dezelfde locatie bevindt. Als je de app opnieuw opent, wordt de locatie ververst en werkt de app gewoon weer. Voor de Samsung-gebruikers is het van belang dat de app-optimalisatie uitstaat, deze kun je uitzetten in de instellingen van het toestel. Hier vind je hoe je dit kunt uitzetten.

Na een oproep

Word ik op de hoogte gehouden van de toestand van het slachtoffer?

Stan of HartslagNu mag geen privacygegevens delen van slachtoffers. De uitkomst van een reanimatie krijg je helaas dus niet te horen. Weet wel dat jouw inzet als waardevol wordt gezien!

Wat doe ik als professionals de reanimatie hebben overgenomen?

Dan zit je werk erop. Wij vragen je om dan gelijk te vertrekken. Blijf niet langer dan nodig op het reanimatieadres.

Het is heel goed mogelijk dat je nog even wilt praten of stoom afblazen als je net hebt gereanimeerd. Vaak zijn er in de nabijheid wel agenten of andere professionele hulpverleners die je even kunt aanspreken.

Kan ik ook nog later nazorg krijgen?

Ja! Via HartslagNu is 24 uur per dag, 7 dagen per week nazorg beschikbaar. Sommige burgerhulpverleners willen namelijk niet direct nazorg, maar besluiten later alsnog hiervoor te kiezen. Bijvoorbeeld als zij worstelen met schuldgevoelens. Dat kan, dat mag, dat is heel normaal. Wil je dat, dan staan wij voor je klaar.

Na elke reanimatie ontvangen alle betrokken burgerhulpverleners van ons altijd een vragenlijst. Naar aanleiding van jouw antwoorden nemen wij zo nodig telefonisch contact op. Het is ook mogelijk om voor nazorg contact op te nemen met je eigen huisarts.

Krijg ik gelijk na de reanimatie nazorg?

Een reanimatie kan bij jou als burgerhulpverlener heel wat emoties losmaken. In overleg met de tweede ambulance of aanwezige huisarts kun je gelijk professionele hulp of nazorg krijgen. Zo is het mogelijk om direct Slachtofferhulp Nederland te laten komen voor een luisterend oor en praktische of emotionele steun. Na een oproep krijg je vanuit HartslagNu altijd het verzoek om een vragenlijst in te vullen. Hierin is ook een vraag opgenomen of je behoefte hebt aan nazorg.

Training & Certificaten

Ik krijg een melding dat mijn certificaat verloopt, terwijl ik de herhalingstraining wél succesvol heb gevolgd. Hoe kan dat?

Je dient de datum van jouw training zelf aan te passen in je profiel. Wij krijgen dit niet automatisch door van de opleiders. Mogelijk ben je dus wel op herhaling geweest, maar heb je de datum in jouw account van de laatste training niet bijgewerkt. Dit doe je als volgt:

- Log in op www.mijnhartslagnu.nl
- Ga naar mijn profiel
- Klik in het blok Certificaat op het potlood (rechtsboven)
- Pas de datum aan tot wanneer de training geldig is
- Klik op 'Opslaan en ga naar het profiel'

Je gegevens zijn nu geüpdatet en je scholing is weer geldig.

Wordt een reanimatiecursus vergoed?

Veel zorgverzekeraars geven een vergoeding voor deze cursus. Een reanimatiecursus valt onder preventieve zorg. Hoe meer mensen in de samenleving deze kennis over reanimeren in huis hebben, hoe veiliger de samenleving is! Kijk daarom eens op de website van jouw zorgverzekeraar of deze wordt vergoed!